Sabtu, 21 Juli 2012

SUNGAI JAMBU NAGARI ASAL NENEK MOYANG MINANGKABAU



Oleh : Sonia Restia Rizha

Bercerita mengenai sejarah, tentu saja memutar kembali ingatan kita mengenai masa lalu, masa yang mana adat istiadat dimulai dan diukir untuk dijadikan pedoman, untuk anak-keponakan di masa yang akan datang. Pengetahuan mengenai peristiwa di masa lalu akan memberi kita pedoman dan pelajaran untuk yang akan kita lakukan di masa depan. Sejarah yang akan dikupas dalam tulisan ini adalah nama Nagari Sungai Jambu, Kecamatan Pariangan, Kabupaten Tanah Datar. Jika mendengar kata Pariangan tentu tidak asing bagi kita sebagai penerus alam minangkabau, karena dalam sejarahnya “Pariangan” adalah Nagari Tuo, di alam Minangkabau ini ada empat versi Nagari Tuo, Sungai Tarab, Limo Kaum dan Pagaruyuang Disini akan dijelaskan sejarah Minangkabau dari Jorong Batur, Nagari Sungai Jambu, pusek jalo adat Minangkabau.

Nagari Sungai Jambu yang memiliki empat jorong, Jorong Batur, Jorong Bulan Sariak Jambak Ulu, Jorong Labuatan dan Jorong Sungai Jambu. Berawal dari Jorong Batur, kata Batur berasal dari bahasa Minang, yaitu ba atur (diatur), tempat pertama kalinya adat Minangkabau diukir Oleh Datuak Katamanggungan dan Datuak Parpatiah Nan Sabatang. Adat yang telah dilukiskan kemudian diperkenalkan kepada masyarakat di Jambak Ulu, Jambak Ulu dalam bahasa minang berarti baliekan dulu (diperlihatkan terlebih dahulu). Perjalanan adat minangkabau dilanjutkan ke Bulan Sariak. Disinilah kata mufakat muncul mengenai adat minangkabau, pepatah minang mengatakan “bulek aia dek pambuluah, bulek kato dek mufakaik, lah janiah aia dalam tabek, disitu ikan mako tampek lah sudah rundiang baru dimulai bakarajo

Datuak Maharjo Dirajo nan turun dari Gunuang Marapi, turun dari bukik Siguntang-Guntang, taruih ka Galundi Nan Baselo, baranti datuak di situ, nan dibawo kuciang siam, harimau campo, kambiang hutan. Malintang ka tapi Gunuang Marapi, taruih ka Kuok ka Bangkinang arah di ranah Labuatan. Dek indak tatahan dingin dilapeh pandang ka kiri kanan, takilek candonyo api, tapanca candonyo asok, arah ka Padang Panjang Pariangan. Perjalanan adat di nagari Sungai Jambu kemudian dilanjutkan ke nagari Pariangan, tepatnya di jorong Padang Panjang seperti yang tertuang dalam kata-kata di atas.



Dikalilah sumua, didirikan balerong panjang, nan batonggak lareh jo latang, nan barasuak sipuluik-puluik, nan panggotang jangek umo, tampek mandirikan adat marungguahkan pusako, mandirikan luhak nan tigo. Nan pertamo luhak Tanah Datar, luhak Limo Puluah Kota, nan katigo luhak Agam. Dibagi lareh nan duo, pertamo lareh Koto Piliang, nan kaduo lareh Bodi Caniago . Lareh Bodi Caniago dipacik Datuak Perpatih Nan Sabatang, mamacik lubuak nan tigo sarato tanjuang nan tigo. Nan pertamo Tanjuang Alam, kaduo Tanjuang Talawi, katigo Tanjuang Sungayang. Lubuak nan tigo nan pertamo Lubuak Sikarah, kaduo Lubuak Sipungai, katigo Lubuak Simawwi.

Adapun  Bodi Koto Piliang, mamacik lareh nan tujuah. Nan pertamo Sungai Tarab pamuncak alam koto piliang, nan kaduo Sungai Jambu pasak kungkuang koto piliang, nan katigo Silungkang gajah tongga koto piliang, nan ka ampek Batipuah harimau koto piliang, nan kalimo Singkarak Jo Sandiangbaka caramin koto piliang, nan ka anam Suliak Aie Jo Tanjuang Baliak cumati koto piliang, nan ka tujuah Si Mawang parmedaman koto piliang.

Yang menjadi pertanyaan adalah bagaimana dalam sejarah Minangkabau tidak menyebutkan bahwa asal mula adat Minangkabau dari Batur, Sungai Jambu. Mengapa? Karena pada tahun 1975 diadakan seminar nasional mengenai adat istiadat Minangkabau di Batusangkar, dan niniak mamak dari Sungai Jambu tidak berkesempatan hadir dalam seminar itu, sehingga dalam hasil seminar tidak disebutkan bahwa asal Minagkabau adalah dari Batur, Sungai Jambu.

5 komentar:

  1. Jalan lah dialiah urang lalu .... nampaknyo ma....

    BalasHapus
  2. boleh tanya kak sumber dari peta yang didapat dari mana ??

    BalasHapus
  3. Terima kasih tulisannya. Sgt membantu aku dalam pembuatan skripsi ku yg penelitiannya di jorong batur

    BalasHapus